Foto: Scanpix

Vest-Finnmark Rådets 7 medlemskommuner har fattet en enstemmig uttalelse i forbindelse med innføringen av nye FOT-ruter fra 1. april 2024:

Finnmark har lange avstander. Et eksempel er at transport innad våre 7 medlemskommuner i Vest-Finnmark Rådet på det lengste strekker seg til 1,5 timer på ferge + 315 km (5 timers kjøring) dersom man skal reise fra Hasvik til Honningsvåg.

På bakgrunn av de avstander som er beskrevet ovenfor, er kortbanenettet og stamflyplassen i Alta en viktig del av kommunikasjonstilbudet til innbyggerne og næringslivet i Finnmark. Dette må gjenspeiles i standard på lufthavnene, men ikke minst må FOT-ruter og kommersielle ruter ikke være til hinder for videre utvikling, bosetting og rekruttering av nødvendig kompetanse. 

Antall flyavganger, priser på flybilletter og muligheten for å gjennomføre dagreiser tur/retur til Oslo er viktige elementer i denne sammenheng, og samferdselsdepartementet må sikre at de pågående anbudsprosessene ikke gir et dårligere flytilbud enn det man har i dag.

I en pressemelding datert 20. november 2023 offentligjorde samferdselsdepartementet at de nå har innstilt på tildeling av kontraktene på alle FOT-rutene, og at man med dette sikrer at de reisende i distriktene skal få et styrket og rimeligere flyrutetilbud.

I vår region er det Widerøes Flyveselskap AS (Widerøe) som er tildelt kontrakter for disse rutene:

• Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest, Alta og Tromsø

• Hasvik – Tromsø, Hasvik – Hammerfest

• Lakselv – Tromsø

Forhandlingene mellom Samferdselsdepartementet og Widerøe er gjennomført, og neste steg er at Widerøe skal gå i dialog med berørte fylkeskommuner, kommuner og lufthavnoperatør. Deretter fastsettes det endelige ruteprogrammet som skal gjelde fra oppstart av ny avtaleperiode 1. april 2024.

Vest-Finnmark Rådets 7 medlemskommuner forventer at samferdselsministeren fortsatt vil følge med på dialogen mellom partene, for slik å kvalitetssikre at det nye FOT-rutetilbudet i Finnmark ikke blir dårligere sammenliknet med dagens tilbud når det gjelder:

• Antall ruteavganger og setekapasiteten på FOT-rutenettet

• Muligheten for å gjennomføre dagsreiser t/r til Oslo

• Korrespondansen mellom Øst-Finnmark og Vest-Finnmark, noe som er viktig med tanke på pasientreiser, næringslivet på kysten og at Vadsø igjen blir fylkeshovedstad.

Dette er antakelig en nødvendighet dersom samferdselsministeren skal være sikker på å oppnå målet om at FOT-rutene skal binde landet tettere sammen, senke kostnadene ved å bo i et langstrakt land og bidra til levedyktige lokalsamfunn.

Vest-Finnmark Rådet har klare forventninger til at FOT-rutene fortsatt skal bidra til å styrke, og ikke svekke, utviklingsmulighetene og bolysten i Finnmark.

Dersom en halvering av nivået på maksimalt tillatt billettpris ikke gir det ønskede resultatet, som en følge av at det nye rutetilbudet blir dårligere utformet enn dagens FOT-rutetilbud, ville det faktisk være å bomme på målstreken.

Hele uttalelsen kan lastes ned her.

X