Skjønner de statlige transportvirksomhetene viktigheten av et velfungerende Finnmark og Nord-Norge?

Mandag 3. juli 2023 er høringsfristen for å komme med tilbakemeldinger på transportvirksomhetenes svar på NTP-oppdrag (Nasjonal transportplan 2025-2036). Høringsdokumentene finnes her: Høring av transportvirksomhetenes svar på NTP-oppdrag – regjeringen.no

Har de statlige transportvirksomhetene skjønt den rollen Finnmark og Nord-Norge har når det kommer til verdiskaping, bidrag til det grønne skriftet og selvforsyning i en eventuell krisesituasjon, samt vår rolle som en “Bastion Nord” i NATO-samarbeidet som en følge av at Norge og Finnmark deler en felles grense med Russland?
 
I vår høringsuttalelse (som du kan lese her) stiller Vest-Finnmark Rådet spørsmålet om hvorvidt transportvirksomhetenes forslag til innhold og prioriteringer i ny NTP 2025-2036 svarer ut de behov som er avdekket og beskrevet i en rekke statlige utredninger (Nordområdemeldingen, Distriktsmeldingen, Forsvarskommisjonens rapport, Totalberedskapskommisjonens rapport m.m.), rekken av kunnskapsgrunnlag utarbeidet av de nordnorske fylkeskommunene, kommunene og regionrådene, samt de ulike innspillene fra de nordnorske næringsorganisasjonene?
 
Og, hva finner vi igjen av de funn og prosesser som har funnet sted i arbeidene med KVU for transportløsninger i Nord-Norge og KVU Nord-Norgebanen i de fremlagte høringsdokumentene?
 
Svaret er dessverre sørgelig lite når det kommer til infrastruktur og logistikk i Finnmark!
 
Med utgangspunkt i dagens verdiskaping og fremtidens verdiskapningspotensiale i nord, kombinert med den økte geopolitiske og sikkerhetspolitiske betydningen Finnmark har fått som en “Bastion Nord” i Nato-samarbeidet, har Vest-Finnmark Rådet flere krav, innspill og forventninger til innholdet i ny Nasjonal transportplan 2025-2036;
  • Vest Finnmark Rådet som organ ønsker å særskilt påpeke at transportkorridoren Finskegrensa-Alta-Hammerfest (E45-E6-Rv.94) er det absolutt viktigste tiltaket for å sikre fremtidig samfunns- og næringsvekst i vår region.
  • Vest-Finnmark Rådet krever at E45 Kløfta tas inn som prioritert tiltak i NTP-perioden 2025-2030 (det er det eneste samferdselsprosjektet i Finnmark med en kostnadsramme på over 1 milliard kroner).
  • Det må satses ekstraordinært på rassikring i NTP.
  • Det må etableres et forsterket fokus i NTP på gode transportkorridorer for de viktigste nærings- og persontransportene som finner sted, fra kysten og ut mot markedene.
  • Verdien på godstransporten på vei må vektes høyere sett opp mot antall innbyggere i området, enn det man gjør i dagens samfunnsøkonomiske analysemodeller ved beregning av lønnsomhet i veiutbygginger som skal prioriteres i NTP.
  • Lengre strekninger må sees i sammenheng når det kommer til investeringer.
  • Opprustninger må skje fortløpende, slik at hele traseer ferdigstilles samlet!
  • Nasjonale Turistveger må etableres som et eget programområde i NTP-arbeidet.
  • Vedlikeholdsetterslepet på fiskerihavnene må dekkes inn i ny NTP.

Vest-Finnmark Rådet er av den formening at dersom det viser seg at de innspill og prosesser som har funnet sted i forbindelse med KVU for transportløsninger i Nord-Norge, sammen med de tilhørende prioriteringer som er spilt inn til de statlige transportetatene, ikke tas inn i ny NTP 2025-2036, vil arbeidet som er lagt ned i KVU-prosessen i liten grad kunne sies å ha oppfylt formålet.

Vest-Finnmark Rådet har store forventninger til at de videre politiske prosessene vil bidra til å rette opp de svakhetene som ligger i de statlige transportvirksomhetenes forslag til prioriteringer i ny NTP 2025-2036.
 
Hvorfor engasjerer Vest-Finnmark Rådet seg i denne saken;
Vest-Finnmark Rådet er en allianse mellom de 7 kommunene Alta, Hammerfest, Hasvik, Loppa, Måsøy, Nordkapp og Porsanger. Samlet har regionen en befolkning på ca. 43.000 innbyggere, noe som utgjør 55% av det totale folketallet i Finnmark. Regionen er i vekst, samtidig som den har fått en økt geopolitisk betydning, noe vi også merker i økte transportbehov langs veiene, på sjøen og over de 5 lufthavnene våre. Rådet har derfor valgt å innta rollen som en aktiv medspiller i utviklingen av regionen, i fylket og i landsdelen som helhet.
X